19 Ağustos 2009 Çarşamba

Abdestin Sünnetleri ile ilgili hadisler

Abdestin Sünnetleri
Fasil : TAHARET BÖLÜMÜ
Konu : Abdestin Sünnetleri
Ravi : Ebu Hüreyre
Hadis : Resulullah (sav) buyurdular ki: "Eğer ümmetim üzerine zahmet vermeyecek olsaydım, her namazda misvak kullanmalarını emrederdim. (Bu metin Sahiheyn`in metnidir, Muvatta`nın rivayetinde: "...her abdestte..." denmiştir.)
HadisNo : 3615

Ravi : Zeyd İbnu Halil el-Cüheni
Hadis : Resulullah (sav)`nın şöyle söylediğini işittim: "Ümmetime zahmet vermeyecek olsam, her namazda misvak kullanmalarını emrederdim ve yatsı namazını da gecenin üçte birine kadar te`hir ederdim."
HadisNo : 3616

Ravi :
Hadis : Tirmizi şu ziyadede bulundu: "Zeyd İbnu Halid, namaza geldiği zaman misvağı kulağının üstünde olurdu, tıpkı katibin, kulağı üstündeki kalemi gibi. Misvaklanmadan namaza durmazdı. Misvaklandıktan sonra yine yerine koyardı."
HadisNo : 3617

Ravi : Huzeyfe
Hadis : Resulullah (sav) gece (namaza) kalktığı vakit ağzını misvakla ovalardı. [Bu metin Sahiheyn`e aittir.]
HadisNo : 3618

Ravi : Aişe
Hadis : Resulullah (sav)`ın abdest suyu ve misvakı (akşamdan hazırlanıp yanına) konulurdu. Gece kalkınca abdest bozar, sonra misvaklanırdı."
HadisNo : 3619


Ravi :
Hadis : Bir diğer rivayette şöyle gelmiştir: "Resulullah (sav) gece ve gündüz yattığında ve kalktığında mutlaka abdest almazdan önce misvaklanırdı."
HadisNo : 3620



Ravi : Ebu Hüreyre
Hadis : Resulllah (sav) buyurdular ki: "Uykudan uyanınca, sizden hiç kimse, üç sefer yıkamadıkça ellerini kaba banmasın. Çünkü o, ellerin geceyi (vücudunun neresinde) geçirdiğini bilemez."
HadisNo : 3625


Ravi : Ebü Hüreyre
Hadis : Resulullah (sav) buyurdular ki: "Kim abdest alırsa istinsarda bulunsun (sümkürsün), kim taşla istinca yaparsa teklesin."
HadisNo : 3626


Ravi :
Hadis : Müslim`in bir rivayetinde şöyle gelmiştir: "Sizden biri abdest alınca burnuna su çeksin, sonra sümkürsün." (Bir diğer rivayette: "... Burun deliklerine su çeksin, sonra sümkürsün" şeklindedir.)
HadisNo : 3627


Ravi : Ebu Hüreyre
Hadis : Resulullah (sav) buyurdular ki: "Biriniz uykudan uyandığı zaman üç kere sümkürsün. Zira şeytan, burnunun içinde geceler."
HadisNo : 3628


Ravi : Abdullah İbnu Zeyd
Hadis : Resulullah (sav)`ı bir avuç su ile hem mazmaza hem de istinşak yaparken gördüm, bunu üç kere yapmıştı.
HadisNo : 3629


Ravi : Talha İbnu Musarrıf (an ebihi an ceddihi)
Hadis : Resulullah (sav)`ın yanına girdim, abdest alıyordu. Su, yüzünden ve sakalından göğsüne akıyordu. Mazmaza ve istinşakın arasını da ayırmıştı.
HadisNo : 3630


Ravi : Ali
Hadis : Ravi, anlatıldığına göre su istemiş ve mazmaza ve istinşak yapmış, sol eliyle sümkürmüş sonra da: "Resulullah (sav)`ın temizliği böyleydi" demiştir.
HadisNo : 3631


Ravi : Osman İbnu Affan
Hadis : Ravinin anlattığına göre, Resulullah (sav) sakalını hilalliyor idi.
HadisNo : 3632


Ravi : Enes
Hadis : Resulullah (sav) abdest alınca bir avuç su alır, onu çenesinin altına tutup onunla sakalını hilaller ve: "Aziz ve Celil olan Rabbim böyle emretti" derdi.
HadisNo : 3633

Ravi : Müstevrid İbnu Şeddad
Hadis : Resulullah (sav)`ı gördüm. Abdest aldığı zaman ayaklarının parmaklarını serçe parmağı ile hilalliyordu.
HadisNo : 3634


Ravi : Aişe
Hadis : Resulullah (sav) buyurdular ki: ""Misvak ağız için temizlik vasıtasıdır. Rab Teala için de rıza vesilesidir."
HadisNo : 3621

Ravi : Ebu Musa
Hadis : Resulullah (sav)`a uğramıştım. Elindeki bir misvakla dişlerini misvaklıyordu ve ü, ü diye bir ses çıkarıyordu, misvak ağzındaydı, sanki kusuyor gibiydi.
HadisNo : 3622


Ravi : İbnu Ömer
Hadis : Resulullah (sav) buyurdular ki: "Rüyamda gördüm ki, bir misvakla dişlerimi misvaklıyorum. İki kişi yarnıma geldi, biri diğerinden büyüktü. Elimdeki misvakı onlardan küçük olana uzattım. Bana: "(Büyüğü) büyükle!" dendi. Bunun üzerine misvağı büyük olana verdim." (Hadisi, Buhari muallak (senetsiz) olarak kaydetmiştir, Müslim ise senetli olarak kaydetmiştir)
HadisNo : 3623

Ravi : Aişe
Hadis : Resulullah (sav) bana misvağını yıkamam için verirdi. (Teberrük için, yıkamazdan) önce kendim kullanırdım, sonra yıkayıp ona verirdim.
HadisNo : 3624



Ravi : Lakit İbnu Sabıra
Hadis : Dedim ki: "Ey Allah`ın Resulü! Bana abdestten haber ver!" Aleyhissalatu vesselam: "Abdesti tam al, parmaklar arasını hilalle, istinşak`da mübalağa yap, oruçlu olursan mübalağa yapma." buyurdu.
HadisNo : 3635

Ravi : Rebii Bintu Muavviz
Hadis : Resulullah (sav) abdest aldı, (bu esnada) elini kulaklarının hücresine Soktu.
HadisNo : 3636


Ravi : Nafi
Hadis : İbnu Ömer, kulakları için suyu parmağıyla alırdı.
HadisNo : 3637


Ravi : Ebu Hüreyre
Hadis : Resulullah (sav) buyurdular ki: "Ümmetim Kıyamet günü çağırıldıkları vakit abdestin izi olarak (nurdan) bir parlaklıkları olduğu halde gelirler. Öyleyse kimin imkanı varsa parlaklığını artırsın."
HadisNo : 3638


Ravi :
Hadis : Bir diğer rivayette şöyle gelmiştir: "Ebu Hüreyre (ra) abdest aldı, yüzünü yıkadı, ellerini yıkadı ellerini yıkarken nerdeyse omuza kadar yıkıyordu. Sonra ayaklarını yıkadı ve nerdeyse bacaklarına kadar yükseldi. Sonra dedi ki: "Ben Resulullah (sav)`ı "Ümmetim Kıyamet günü (abdest uzuvlarındaki) parlaklıkla gelir.." Gerisi yukarıdaki gibi devam ediyor.
HadisNo : 3639


Ravi :
Hadis : Müslim`in diğer bir rivayetinde şöyle denmiştir: "Resulullah (sav)`ın "...Mü`minin zineti, abdestin yükseldiği yere kadar yükselir."
HadisNo : 3640


Ravi : Enes
Hadis : Resulullah (sav) (miktarca) bir sa`dan beş müdd`e kadar olan su ile yıkanır, bir müdd su ile abdest alırdı." Bir başka rivayette: "...beş mekkük ile yıkanır, bir mekkük ile de abdest alırdı" denmiştir. Bir diğer rivayette: "...beş..." denmiştir. Tirmizi`nin rivayetinde "Resulullah (sav) buyurdular ki: "Abdest için iki rıtl su kafidir." Ebu Davud`un rivayetinde: "...Resulullah (sav) iki rıtl ihtiva eden kapla abdest alır, bir sa` ile guslederdi" denmiştir.
HadisNo : 3641


Ravi : Sefina
Hadis : Resulullah (sav)`ı bir sa` miktarındaki su cenabetten yıkar, bir müdd su da abdestine yeterdi."
HadisNo : 3642


Ravi : Ümmü Ammare
Hadis : Resulullah (sav) abdest aldı. Bu maksadla kendisine içerisinde üçte iki müdd miktarında su bulunan bir kab getirilmişti. (Nesai şunu ilave etmiştir: "Şu`be der ki: "Ben, Aleyhissalatu vesselam`ın kollarını yıkadığını ve onları ovduğunu, kulaklarının iç kısmını meshettiğini öğrendim. Ancak kulakların dışını da meshettiğini bilmiyorum.")
HadisNo : 3643


Ravi : Abdullah İbnu Zeyd
Hadis : Bize Resulullah (sav) gelmişti. Kendisine bakır kapta su getirdik, onunla abdest aldı.
HadisNo : 3644



Ravi : Ubeyy İbnu Ka`b
Hadis : Resulullah (sav) buyurdular ki: "Abdest (sırasında) vesvese veren bir şeytan vardır. Adı da el-Velehan`dır, öyleyse suyun vesvesesinden kaçının..."
HadisNo : 3645


Ravi : Aişe
Hadis : Resulullah (sav)`ın abdest aldıktan sonra kurulandığı bir bezi vardı.
HadisNo : 3646


Ravi : Mu`az
Hadis : Resulullah (sav)`ı gördüm, abdest alınca elbisesinin bir kenarıyla yüzünü siliyordu.
HadisNo : 3647


Ravi : Ebu Hüreyre
Hadis : Resulullah (sav) buyurdular: "Abdesti olmayanın namazı yoktur. Üzerine Allah`ın ismini zikretmeyen kimsenin abdesti de abdest değildir."
HadisNo : 3648


Ravi : Rabah İbnu Abdirrahman İbnu Ebi Süfyan İbnu Huveytip an ceddetihi an ebiha
Hadis : Ben Resulullah (sav)`ı işittim. Diyordu ki: "Üzerine Allah`ın ismini zikretmeyen kişinin abdesti yoktur."
HadisNo : 3649


Ravi : Ebu Hüreyre
Hadis : Resulullah (sav)`ı işittim. Diyordu ki: "Kim abdestinin başında Allah`ı zikrederse bedeninin tamamı temizlenir. Eğer Allah`ın ismini zikretmezse bu kimsenin sadece abdest uzuvları temizlenir." [Rezin tahric etmiştir. Feyzu`l-Kadir, 6,128)]
HadisNo : 3650


Ravi : Ebu Musa
Hadis : Resulullah (sav)`a geldim,abdest alıyordu. Şu duayı okuduğunu işittim: "Allahümma`ğfirli zenbi ve vassili ve barik li fi rızki (Allah`ım günahımı mağfiret et evimi bana genişlet, rızkımı bana mübarek kıl." [Rezin tahric etmiştir. İbnu`s-Sünni Amelü`l-Yevm ve`l-Leyl, 5,10)]
HadisNo : 3651

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder